Judo oheisharjoitteena

Hyvä kehonhallinta on lajitaitojen lisäksi tärkeää jos urheilija ja joukkue haluavat kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla ja saavuuttaa korkeallakin olevia tavoitteita. Monissa lajeissa, kuten jääkiekossa, on kamppailutilanteita, joissa olisi vastustaja saatava hallintaan. Voittaja on se joka jaksaa sitkeästi puristaa viimeisimmänkin voimanrippeen anaerobisella tasolla.Tarvitaan räjähtävää voimaa, nopeaa tilanteenhallintaa, ketteryyttä ja kestävyyttä.

Judossa kaikki tämä on normaalia lajiharjoittelua.

Judo on hyvä valinta oheisharjoitteeksi monenlaisille lajeille.

Useilla Meido-kanin judo-opettajilla on kokemusta judon opettamisesta oheisharjoituksina. Harjoituksia on pidetty mm. Jokereiden ja Karhu-kissojen junioreille sekä Helsingfors Simsälskapetin junioriuimareiden kanssa.

Mikäli olet kiinnostunut yhteistyömahdollisuuksista Meido-kanin kanssa, seuramme puheenjohtaja Heikki Lähteenkorva (heikki.lahteenkorva@borentum.fi) kertoo mielellään asiasta lisää.

 

Juho Jokiharju ja Eki Korpiola

Nuorten valmennuspäällikkö Juha Jokiharju, Jokerit:

Judo jääkiekon oheisharjoitteluna

 

Jääkiekon oheisharjoittelussa paini ja nyrkkeily ovat olleet jo vuosikausia jollain asteella kuvioissa mukana. Judoa en itse ollut aiemmin "tavannut" jääkiekkoilijoiden oheisharjoituksissa.  Laji mielletään kiekkopiireissä  ehkä liian vaikeaksi, jopa mystiseksi kumarruksineen ja rituaaleineen. Jääkiekkoilijalle judosta on sen monipuolisuuden vuoksi paljon hyötyä. Liikkuvuus paranee, voimataso nousee ja kontaktiosaaminen saatetaan  aivan uudelle tasolle.

Harjoituksen hyvällä  suunnittelulla voidaan harjoituttaa jääkiekkoilijaa monipuolisesti.  Maksimisyke tatamilla löytyy helposti, varsinkin judovalmentajan opastuksella. Kestävyysharjoittelu   on toki  hieman erilaista kuin jäällä luistimilla liukuessa, mutta samaa sitkeyttä vaaditaan. Tekniikkaharjoittelun myötä liikkuvuudet ( yleensä jäykillä) kiekkoilijoilla paranevat ja puhdas lihaskuntoharjoittelu pitää vartalon elastisuudesta sekä voimatasosta huolen. Kiekkojunioreiden mielialat kokevat myös nosteen erilaisessa harjoitusympäristössä.

Mielestäni judon isoin hyöty, muita hyötyjä väheksymättä, on itseluottamuksen kasvu. Pelaaja saa rutkasti oppimisen kautta itsevarmuutta kaksinkamppailuun  kaukalossa. Tietoisuus omasta ”kontaktiosaamisesta”  luo rohkeuden mennä tilanteisiin ja myös  toimia oikein eri tilanteissa.  Yleisin hokema jääkiekossa taitaa olla; ”Pitää voittaa kaksinkamppailut.”  Niinpä, mutta miten?! Judo antaa omalta osalta siihen erinomaisia vastauksia, oikeassa opetuksessa.

Huippu-urheilussa erot ovat pieniä ja ne ovat lähes poikkeuksetta henkisellä puolella.  Judo tarjoaa mielestäni oivan mahdollisuuden kilpailuetuun  kurinalaisuudellaan  ja monipuolisuudellaan.

Kiitos erinomaisista oppitunneista Meido-kanin valmentajille, erityisesti Eki Korpiolalle .  

 

Juho Jokiharju heittää opettajaan Eki Korpiolaa jo mallikkaasti parin kuukauden harjoittelun jälkeen.

Eki Korpiola, Meido-Kan:

Judoharjoittelusta tukea kiekkoilijan kesätreeniohjelmaan

 

Rauman Lukon A-nuorissa SM-Liigaa kaudella 2014-2015 pelaava Juho Jokiharju on monen muun kiekkotaitajan lailla hakeutunut kamppailulajien pariin hakiessaan lisätehoja kesäharjoitteluunsa. Jokiharju on yhdessä Meido-kanin Eki Korpiolan kanssa harjoitellut kevään ja kesän mittaan Meido-kanin Vallilan salilla aamuisin.

Harjoitukset ovat sisältäneet mm. vartalonhallinta- ja taitoliikkeita, ukemiharjoituksia, sidontoja sekä mattokamppailuliikkeitä judoheittojen lisäksi.  ”Olemme painottaneet liikkeitä, jotka kehittävät kamppailuvoimaa ja -rohkeutta, keskivartaloa sekä yleistä vartalonhallintaa ääritilanteissa.

Kaatumisharjottelussa olemme pyrkineet realismiin, niinpä ukemiharjoittelua on tehostettu ottamalla mukaan pitkä puukeppi, joka simuloi maila kädessä kaatumista.  Jokaiseen kaatumisharjoitukseen on lisäksi kuulunut taaksepäin ukemi, jolla pyritään varmistamaan, että Juho oppii pitämään leuan kiinni rinnassaan kaatumistilanteessa. ”

Korpiola uskoo, että kamppailulajeilla on annettavaa myös kiekkoilijoille ja palloilijoille. ”Mikäänhän ei korvaa kiekkoilijan lajitaitoa omassa lajissaan. Voimme kuitenkin kehittää tasapainoa ääritilanteissa, kaatumistaitoa, vartalon hallintaa, kamppailurohkeutta, keskittymiskykyä sekä itsehillintää. Kamppailulajit tarjoavat realistista kontaktiharjoitusta vääntötilanteisiin itsekin harrastejalkapalloa, jääkiekkoa ja salibandya pelaillut Korpiola miettii.